Du er her: AU Ph.d.  Nyheder og arrangementer Vis nyheder

Kontrol over et enkelt atom med 100.000 lasere: Direkte frekvenskams-spektroskopi

Ph.d. forsvar, mandag 4. december 2017, Steffen Meyer.

04.12.2017 | Karen Konradi

Steffen Meyer

I løbet a sine studier viste Steffen Meyer den første kohærente manipulation af enkelte indfangede og afkølede ioner. Dette blev gjort med en frekvenskam ved at drive stimulerede Raman overgange i størrelsesordenen en THz.
Denne nye teknik er ekstrem alsidig til at undersøge energistrukturen af atomer og molekyler over mange størrelsesordener fra GHz til THz med en enkelt laser.
Steffen brugte denne teknik til at måle fin-struktur splittelsen af D niveauerne i Ca+ med state-of-the-art præcision og opnåede en værdi på 1 819 599 021 524 +- 32 Hz.
Derudover benyttede han denne teknik til at måle spektroskopiske isotop skift i Ca+ med den højeste præcision opnået til dags dato.

Spektroskopiske isotop skift er afhængige af interaktionen mellem elektroner og atomkernen, og en præcis måling kan blive brugt til at afprøve teorier der forudser "ny fysik" ud over standardmodellen. Således vil disse eksperimenter komplimentere store eksperiementer såsom dem der foretages ved LCH, men på en meget mindre energi skala.

Tid: Mandag den 4. december 2017, kl. 13.00
Sted: Bygning 1525, lokale 626, Institut for Fysik og Astronomi, Ny Munkegade 120, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Frekvenskamsdrevne Raman overgange i THz regimet: Højpræcisions målinger af isotop skift i Ca+
Kontaktinfo: Steffen Meyer, e-mail: steffen.meyer@phys.au.dk, tlf.: +45 87155671​​​​
Bedømmelsesudvalg:
Chargée de recherche au CNRS Caroline Champenois, Aix Marseille Université, CNRS - Centre de St Jérôme, Marseille Cedex, France
Professor Roee Ozeri, Department of Physics of complex Systems, Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel
Associate Professor Georg Bruun, Department of Physics and Astronomy, Aarhus University (formand)Hovedvejleder:
Professor Michael Drewsen, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.

PhD defence